Bojoura
Door Nico Fintelman (Smits)
 

De looks - Bij popmuziek gaat het niet altijd alleen om de muziek zelf. De looks van de artiesten kunnen soms ook belangrijk zijn. Bij dames zien we dat vaak, denk aan Mariah Carey, Janet Jackson en Beyonce Knowles. Al in de zestiger jaren was dat het geval. In Engeland kenden we toen Marianne Faithfull die niet alleen hits scoorde maar ook mooi en sexy was.

Ze hoorde bij de Rolling Stones en was de vriendin van Mick Jagger. En in de Verenigde Staten was Cher als vrouwelijke helft van het toen bij de jeugd waanzinnig populaire duo Sonny & Cher een goed voorbeeld. Ze was nog heel jong en vrij verlegen, niet zo extravagant als later, en absoluut een mooie verschijning. En wij hadden Bojoura.

 
Mysterieus- Bojoura was erg mooi, sprak tot de verbeelding van iedere man en ook was ze een beetje mysterieus. Ze zou haar roots hebben in Bulgarije. En in die tijd wist niemand wat af van dat gesloten Oost Europese land waarmee we in Koude Oorlog waren. Ze maakte een mix van pop en folk en deed mij qua muziek en verschijning wel denken aan de zangeres Joan Baez.
 
De waarheid was dat ze in 1947 was geboren in Den Haag als Raina Gerardina Bojoura Melzen. Haar moeder was de Bulgaarse muziekpedagoge Dany Zonewa die later in Den Haag de Academie voor Podiumvorming begon. Bojoura studeerde piano aan het Haags Koninklijk Conservatorium en zat ook op de Kleinkunstacademie in Amsterdam en de academie van haar moeder. Als zangeres werd ze ontdekt door George Kooymans van The Golden Earring. De reputatie van deze destijds ruige rockers kennende zal hij wel niet alleen op haar artistieke kwaliteiten zijn gevallen. Overigens hadden de jongens van de Earring zangles van de moeder van Bojoura en zij waren het die in de zomer van 1967 de eerste song voor haar schreven: "Everybody's Day" dat meteen een hit werd. Ook in andere landen deed deze plaat het goed. Net zoals bij de Earring werden de platen van Bojoura in Engeland geproduceerd omdat daar de studio's beter waren.
 

Vjoew - De tweede single is het nummer "Dream Man" dat al niet zo'n grote hit wordt. In 1968 komt haar eerste LP uit: "Nightflight Nightsight" die het wel goed doet. En vervolgens krijgt ze een eigen item in het tv-muziekprogramma 'Vjoew' waar ze ook haar nummers zingt. Verder is ze nauwelijks op televisie te zien omdat haar manager dat zo wil en omdat ze ook maar sporadisch intervieuws geeft wordt Bojoura een beetje mysterieus. Ze gaat optreden met het Trio Thijs van Leer (de voorloper van de groep Focus) en trouwt later met de drummer daarvan, Hans Cleuver.

Hair- In voorjaar 1969 heeft ze haar grootste hit, "Frank Mills", een nummer dat afkomstig is uit de dan wereldwijd populaire musical "Hair" en ze maakt er een prachtige uitvoering van. De opvolger is "If it's Tuesday this must be Belgium", een eveneens mooi nummer maar het wordt niet echt een hit. Hetzelfde geldt voor vrijwel alle singles die daarna uitkomen met uitzondering van "The Letter" dat pas in voorjaar 1974 een tijdje in de Top 40 staat. Het is een wat bombastische maar fraaie cover van het gelijknamige nummer van The Boxtops uit 1967. Het succes van Bojoura is dus incidenteel en al vanaf begin jaren zeventig doet ze nog nauwelijks optredens.

Buffoons - Een prachtige song is "Everything is allright" uit 1971 dat flopt en datzelfde gebeurt met het nummer "Allentown Jail" dat ze in 1972 opneemt met de Enschedese groep The Buffoons. LP's die ook nog verschijnen zijn "The Beauty of Bojoura" uit 1970 en "Jesus Christ Superstar/Godspell" uit 1973. In de tweede helft van de jaren zeventig komen er nog wat singles die nauwelijks meer aandacht krijgen en de laatste plaat die ze opneemt komt uit in 1980. Ik moet eerlijk zeggen dat ik me die totaal niet meer kan herinneren. Daarna verdwijnt Bojoura geheel van het toneel en horen we nooit meer iets van haar.

Mysterieus blijft ze en voor veel mannen de fantastische onbereikbare vrouw uit hun jeugd. Bojoura was als zangeres goed en maakte mooie platen. Ze werd nooit een topidool en amibieerde dat eigenlijk ook niet. Als ik dit overlees besef ik hoe snel de tijd gaat, tot mijn verrrasing zie ik dat Bojoura alweer de zestig gepasseerd is. Ze heeft drie kinderen en als je eens een keer naar Scheveningen gaat heb je de kans haar tegen te komen, ze woont vlakbij het Kurhaus.

 
 
 
 
Terugkeren naar de MN home