Atlantic 252 (2)
Door Nico Fintelman (Smits)

 

 

Populair - Al vrij snel na de start begon Atlantic 252 populair te worden. En dat was opmerkelijk want de langegolf was dus niet bepaald een goed beluisterde meterband in Ierland en Engeland.

Het uitzendvermogen van de twee gekoppelde zenders was doorgaans 500 kilowatt en dat zorgde op de redelijk storingsvrije LW voor een groot bereik. In vrijwel heel Europa was het station te beluisteren. Men had bij de start bekend gemaakt

dat er een luisteraars potentiel was van 47 miljoen mensen maar dat was de gehele doelgroep in Engeland, Noord-Ierland, Schotland, Wales en de Ierse Republiek. Echter, in de eerste helft van de jaren negentig had men alleen al in Engeland een gemiddelde van 4 miljoen luisteraars. Jonge mensen, de doelgroep zat in de leeftijd 15-35 jaar, bleken bereid speciaal voor Atlantic 252 een radio met langegolf aan te schaffen.

Er werd wel gezegd dat Atlantic 252 het gevoel gaf van een professionele landpiraat of zeezender. Dus niet het formele van bijvoorbeeld de BBC. Ook ik heb er lange tijd met grote regelmaat naar geluisterd. Ontvangst in Nederland was goed, ook op de autoradio.

 

RTL - In de eerste jaren zond Atlantic 252 uit van 06.00-19.00 uur engelse tijd. In de avonduren waren op AM1440 (208 meter) nog steeds de engelse uitzendingen van Radio Luxemburg te beluisteren dat dus gedeeltelijk dezelfde eigenaar had. Bij Atlantic riepen ze de luisteraars dan ook op om s'avonds en 's nachts naar Radio Luxemburg te luisten. Maar in de loop van 1990 ging men ook 's avonds uitzenden. Pas nadat het 'engelse' Luxemburg op 29 december 1991 stopte werd Atlantic 252 een 24-uurs station.

Wel was het uitzendvermogen in de nacht een stuk minder dan de 500 kilowatt van overdags. Volgens de berichten in die tijd was er 6 miljoen Britse Pond geinversteerd in het opzetten van het station. Of dat klopt is niet helemaal duidelijk, in die tijd was dat toch een bedrag dat ergens tussen de 10-15 miljoen gulden lag, een hele investering om terug te verdienen. Wat dat betreft: toen in de eerst helft van de jaren negentig het station erg populair werd verkocht men natuurlijk wel veel reclame. Veel landelijke engelse adverteerders boekten hun commercials op Atlantic 252 dat dus ook zakelijk goed ging draaien.

 

Ketenradio - Halfweg de jaren negentig draaide Atlantic 252 nog steeds goed. Veel luisteraars, enige opvallende shows en bijvoorbeeld een spelletje dat iedereen kent: je kunt gebeld worden door het station en als je dan met de juiste slogan opneemt heb je veel geld gewonnen. Ook de disco's van het station waren populair. Overal in Engeland kon je deze drive-in-show tegen komen. Nog enige namen van jocks die in de loop van de 90-ies het station kwamen versterken: Dusty Rhodes, Robin Banks, Pizzaman en Rick O' Shea. maar er waren er veel meer.

In 1999 kreeg het station ook een studio in Londen. Deze werd voornamenlijk gebruikt voor het ochtendprogramma van Mark Brow. Een opmerkelijk feit dat altijd wordt genoemd in verband met dit radiostation: Atlantic 252 was één van de weinige radiostations welke met een gewoon radiotoestel (met LW natuurlijk) was te ontvangen midden op de Atlantische Oceaan. En was derhalve populair bij de bemanningen van zeeschepen.

 

Loopt terug - Maar naarmate de jaren negentig naar het einde liepen ging het slechter met het station. De vele 'local radio's in Engeland waren altijd gebonden geweest aan strenge regels die ondermeer inhielden dat er behoorlijk veel informatie moest worden gebracht. Die voorwaarde kwam nu te vervallen en zo werden dit meer en meer muziekstations. Vaak met hetzelfde format als Atlantic 252. Waarbij het ook mogelijk werd er meerdere 'aan elkaar te knopen', ketenradio dus. En deze FM zenders begonnen het op die manier te winnen van de LW van Atlantic 252. Deze laatste begon steeds meer luisteraars te verliezen. En dat kwam ook omdat het station het duidelijke format wat losgelaten had waarin dan veel meer ruimte kwam voor bijvoorbeeld dancemusic. Dat sloeg bij de doelgroep blijjkbaar minder aan.

 

The New 252 - In Februari 2000 probeerde Atlantic 252 met een complete wijziging van het station weer terug te komen. Het format werd omgegooid naar upbeat pop, R&B en hip-hop. Een zogenaamd Rhytmic Contemporary Format. 'The New Atlantic 252' was de slogan waarmee dit alles werd gelanceerd. Hiermee probeerde men dus in te spelen op de veranderde muzieksmaak van de jongeren. In Engeland werd een uitgebreide mediacampagne gevoerd om dit alles onder de aandacht te brengen.

Een tijdje ging het weer beter maar helaas mocht dit niet lang duren, het aantal luisteraars liep weer verder terug. Toen het er nog maar een kleine 2 miljoen waren vond CLT (dat inmiddels voor 80% eigenaar was) dat te weinig worden. Op 20 december 2001 werd afscheid genomen van de luisteraars en stopte Atlantic 252 voorgoed. Op de frequentie LW252 kwam het radiostation Team Talk 252 maar dat werd niet succesvol.

 
 

 

 
Terugkeren naar de MN home